Regler
För allas trivsel och säkerhet
Det är inte ofarligt att köra motorcykel och Sydskanes Emse har som mål att arrangera så säkra bandagar vi kan. Det är viktigt för oss att alla trivs på banan och vi uppnår detta genom våra ledord, ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME. En gång är ingen gång, men vid upprepade regelbrott är det slutkört för dagen, så ta dig tiden att läsa igenom våra regler och följ våra instruktörers instruktioner.
Vi delar in deltagarna i grupper beroende på erfarenhet och hastighet. Jämna grupper är säkrare och roligare. Läs här vad som förväntas av dig i de olika grupperna.
Allt du behöver veta om bokning, utrustning, försäkringar, åldersgränser och miljöåttagande.
Att filma och fotografera är kul. Här hittar du information om vad du får och inte får göra på våra körningar. Här finns även information till dig som är fotograf och vill komma till oss och fotografera.
En genomgång av de moment som ingår i våra bandagar. Bra för dig som är helt ny och inte vet hur en bandag går till.
Gruppindelning
Sydskanes Emse jobbar för att alla grupper fartmässigt skall vara så jämna som möjligt. Det blir betydligt säkrare och alla har roligare. Vi vill alltså inte ha erfarna tävlingsförare i vår nybörjargrupp, eller tvärtom.
Det är alltså av stor vikt att du väljer rätt grupp när du anmäler dig. Är du osäker, var ärlig mot dig själv och välj en lägre grupp. Vi gör vad vi kan för att justera detta på plats, men vi har inte hur många platser som helst att spela på. Finns det inga lediga platser i den grupp du kör i? Ledsen, men då får du vara mer på hugget nästa gång.
Vi har inget kösystem. Släppta platser går till försäljning och det kan löna sig att kolla hemsidan ofta för att se om det finns lediga platser i just din grupp.

Gul grupp
För dig som är nybörjare
I gul grupp håller vi ett lugnt tempo och jobbar på att lära oss att hitta runt banan på ett bra vis. Gruppen är för dig som vill prova på att köra på bana eller för dig som kört ett tag men fortfarande inte fått kläm på spårvalen än. Här kan du i lugn och ro hitta rätt spår och hitta ditt flyt.
Blå grupp
För dig som börjar hitta runt
I blå grupp är tempot aningen högre och den är till för dig som kört några gånger och börjar hitta runt. All omkörning är tillåten men skall ske med stor hänsyn och med mycket goda marginaler. Den som blir omkörd ska inte märka att denne blir omkörd.
Röd grupp
För dig som kört mycket på bana och har stor erfarenhet
Förarna i röd grupp har stor erfarenhet av bankörning och hittar runt banan mycket väl. Grundtempot är högt och du måste ha ett bra grundspår och vara mycket tydlig i din körning. Annars kan det snabbt bli farligt.
Polkagris
För dig som kört mycket på bana och har mycket stor erfarenhet
Förarna i polkagris förväntas ha legat i täten i Röd grupp, men ännu inte tagit steget upp till Vit grupp.
Vit grupp
För dig som kör riktigt fort
Här går det undan! Vit grupp är vår snabbaste grupp och grundtempot är mycket högt och marginalerna mindre än i de andra grupperna. Det krävs därför mycket stor erfarenhet av bankörning och att du kan banan utan och innan. Det är mycket vanligt med tävlingsförare i denna gruppen.
Vad krävs för att jag ska få köra?
Vi kräver att du har ett giltigt körkort för motorcykel (A-kort) eller Roadracing licens från Svemo. Lägsta ålder för deltagare är 16 år och är du under 18 kräver vi att målsman är med på plats.
All körning sker på egen risk!
I anmälan på varje bandag skriver du under på att du läst våra ansvarsbestämmelser. Läs våra ansvarsbestämmelser.

Personlig utrustning
Hjälm, skinnställ eller textilställ för MC-körning, MC-stövlar och CE-godkänt ryggskydd och MC-handskar.
Marknaden för motorcykelkläder har förändrats en del på senare år och det finns nu massor med varianter av MC-jeans och ”gympaskoliknande” MC-skor. Den här typen av utrustning fungerar bra för en kortare tur till korvkiosken, men vi anser den mindre lämplig för bankörning.
Är du nybörjare och aldrig kört med oss innan så godkänner vi MC-jeans när du kommer första gången. Vill du fortsätta att köra på bana med oss förväntar vi oss dock att du uppgraderar din utrustning till något mer ämnat för bankörning (enligt kraven ovan).
Motorcykel
Vi arrangerar bankörningar för motorcyklister så vi förväntar oss att du dyker upp med en motorcykel. Det måste inte vara en sportmotorcykel, det går alldeles utmärkt att köra på bana med en custom eller touringhoj. Det är viktigare att din motorcykel är i bra skick. Vi kommer att besiktiga din motorcykel på plats och är skicket inte fullgott kommer du inte få köra.
Vi kommer bland annat att kontrollera följande:
- Däck och bromsklossar
- Att allt sitter på plats
- Läckage
- Kedjespänning
- Att bromshandtaget inte går i botten
- Att ditt gashandtag inte tenderar att hänga sig
Bokning
Alla platser bokas via hemsidan, vi har ingen bokning eller betalning på plats. Vi har inget kösystem ifall en grupp eller körning blir full. Din plats är personlig och får inte säljas vidare. Vid förhinder kan du släppa din plats på hemsidan och om gruppen blir fullsatt kommer platsen att gå till försäljning. Observera att din släppta plats inte kan säljas om bokningen är stängd. Har du släppt din plats är den din tills den blir köpt av någon annan. Du ser status på din släppta plats under Mitt konto och Släppta platser. Tänk på att när du väl släppt din plats går det inte att ångra.
Som bokad förare förbinder du dig till att ställa upp som funktionär (flaggvakt) i fall vi inte fått fulltaligt med frivilliga. Utan fulltalig flaggvaktsstyrka kommer ingen körning att ske. Vi brukar försöka lösa dessa problem genom ett roterande schema så att ingen skall bli mer drabbad än någon annan.
Enligt lagen om distansavtal gäller ingen ångerrätt vid idrottsevenemang.
För att kunna boka dig till våra körningar måste du först registrera dig i föreningen, det gör du här på hemsidan.
Miljö & Buller
Vi motorcykelåkare tycker motorcyklar låter fantastiskt. Andra är inte lika entusiastiska och reglerna för bankörning är tuffare än de ute på gatan.
Du måste klara 95dBa förbipasserande för att få köra. Vi mäter ljudet kontinuerligt under dagen och låter du för mycket kommer du att bli svartflaggad och ges möjlighet att åtgärda det. Lyckas du inte är det tyvärr slutkört för den gången.
Om du kör motorcykel till våra körningar, vänligen ta det lugnt. Det hörs på mils avstånd om du kommer som skjuten ur en kanon och det är vi som får skulden. Tänk också på att om du skulle bli av med körkortet så kan du inte köra med oss tills du har det tillbaka. En orsak så gott som någon att ta det lugnt 😊
Försäkringar
Din motorcykel behöver inte vara försäkrad när du kör hos oss. Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen.
Om du undrar om din försäkring gäller för dig och din motorcykel, kontakta ditt försäkringsbolag.
Alla händelser på banan betecknas som banincidenter
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.
Personlig försäkring
Vi rekommenderar att du har en personlig olycksfallsförsäkring om oturen skulle bara framme. Var noga med att kontrollera att den täcker för bankörning med motorcykel. Försäkringsbolagen kommer med fler och fler undantag.
Sjukvård

Sydskanes Emse har alltid satt säkerheten först och vi har därför inte bara ambulans med ambulanssjukvårdare utan också läkare på plats. Ambulansen kommer från Öresundsambulans och är utrustad enligt de krav Region Skåne ställer.
All personal från Öresundsambulans har lång erfarenhet av ordinarie ambulansverksamhet och på Sydskanes Emses körningar består bemanningen av en läkare och en ambulanssjukvårdare. Vi har alltså bättre bemanning än Region Skånes krav på akutambulans.
All legitimerad personal arbetar efter Region Skånes behandlingsriktlinjer och har i förekommande fall personlig delegering av läkare.
Alla funktionärer får tillfälle att öva tillsammans med ambulanspersonalen inför varje säsong och det är något vi gjort under lång tid. Detta för att kunna assistera ambulanspersonalen och därmed öka säkerheten ytterligare vid olyckor på banan. Sydskanes Emse anordnar även återkommande HLR utbildningar mm.
Fotografering

För dig som vill fotografera
De flesta som kör motorcykel på våra arrangemang gillar att
komma med på bild och det är fritt att fotografera på våra arrangemang.
För fotografering på banan gäller följande regler:
- Väst måste bäras, den kvitteras ut hos Depåchefen
- Vi har bara ett visst antal västar så lämna tillbaks den när du inte fotograferar ute på banan längre
- Korsa inte banan utan samråd med flaggtorn/depåchef
- Använd inte blixt
- Du får inte som fotograf befinna dig i eller omkring en avåkningszon
Du bör alltid kontrollera med respektive förare om det är
okej att publicera bilder från en eventuell olycka.
Vi ser gärna att du täcker över registreringsnumret på publicerade bilder. Inte av försäkringsskäl, utan för att försvåra för personer som letar efter objekt att stjäla.
Fotografering/filmning från motorcykel
Vi ser ett ökat användande av actionkameror och tycker det är kul när våra deltagare delar med sig av sina filmer.
Vi ber er dock observera följande:
- Fäst kameran ordentligt på motorcykeln
Ramlar kameran av din motorcykel är den en fara inte bara för dig själv, utan även för dina kamrater på banan. - Använd extra säkerhetsanordning
Om fästet till kameran ger vika, så fångas kameran ändå upp istället för att hamna på banan. - Hjälmkamera är inte tillåten
Hjälmen är till för att skydda ditt huvud. Försämra inte hjälmens kapacitet att skydda dig genom att placera en kamera på den.
Drönare
Användandet av drönare med kamera har ökat explosionsartat och möjligheterna är många.
Sydskanes Emse ser dock drönare som en säkerhetsrisk. Du får inte filma med drönare på våra körningar.
Så här går en körning till

1. Depån
När du kommer till banan, hitta en plats att ställa dig på i depån. Behöver du ström ställer du dig lämpligtvis i närheten av eluttag. Kommer du till körningen på motorcykel, har vi ofta en speciell plats för dig. På Sturup asfaltplatsen nere till vänster, framför gaveln på stora huset. På Knutstorp, under taket i Pitlane.
2. Anmälan
Nästa steg är att anmäla dig. Anmälan är allt som oftast i ett blått eller vitt tält med en orange skylt med texten ”Anmälan” på. I anmälan skriver du under att du läst och förstått våra ansvarsregler. Ha körkort/licens redo samt vilken grupp du anmält dig till.
3. Besiktning
För att du ska få köra skall din motorcykel besiktigas. Blir din motorcykel inte godkänd kommer du inte få köra, så det är av vikt att du kontrollerar din motorcykel innan du kommer till oss. Vi kontrollerar att inget sitter löst, att du inte har läckage, skick på däck och bromsbelägg, att ditt gashandtag inte fastnar och att ditt bromshandtag inte går i botten osv.
4. Stormöte
Innan våra förarmöte har vi en samling med alla deltagare där styrelsen hälsar alla välkomna och ger grundläggande information.
5. Förarmöte
Efter stormötet kommer instruktörerna att ropa upp färgerna på grupperna och du går till den instruktör vars grupp du anmält dig i. Du kommer nu få reda på vad som gäller för dig och din grupp, både på och utanför banan.
6. Körningen börjar
Efter förarmötet börjar körningen med vit grupp och går sedan efter schemat du fått. Mellan varje pass har vi obligatoriska förarmöte. Det är av yttersta vikt att du går på dessa, så vi kan informera dig om senaste nytt. Missar du dessa kan vi hindra dig från att köra ut nästa pass.